Am citit zilele acestea un articol foarte interesant în “The Wall Street Journal”, acolo unde Brian Dye, vicepreşedintele uneia dintre cele mai vechi companii de securitate IT, Symantec, a declarat că “Antivirusul este mort şi nu mai este privit ca un aducător de venituri importante”.
Poate unii au ridicat din sprânceană la auzul unor astfel de cuvinte rostite tocmai de către cineva direct interesat, cu atât mai mult cu cât Norton este un antivirus popular, însă ele vin ca o constatare sinceră a realităţii zilelor noastre, în ceea ce priveşte securitatea informatică.
Dacă în trecut cercetătorii companiilor antivirus aveau o muncă destul de uşoară, în sensul că analizau fiecare mostră de virus, după care adăugau semnătura acestuia la detecţie, în zilele noastre este nevoie de mult automatism pentru a face faţă numărului tot mai mare de ameninţări informatice. Cercetarea viruşilor, de către oameni, se mai face doar dacă aceştia au stârnit suficient interes şi au devenit un subiect de presă, în rest aproape totul fiind lăsat la îndemâna maşinăriilor.
Cum numărul viruşilor a crescut şi tehnicile prin care aceştia pot fi făcuţi invizibili, pentru uneltele care ar trebui să-i descopere, au fost dezvoltate, ajungându-se la o rată de detecţie a atacurilor cibernetice, în cazul programelor antivirus, de doar 45%, conform spuselor aceluiaşi Brian Dye.
Având astfel de date şi ţinând cont că un hacker poate pătrunde într-un sistem, interes să existe, tendinţele industriei de securitate IT se mută de la clasicul “prevenţie”, la detectarea cât mai rapidă a intruziunilor şi astfel minimalizarea efectelor negative pe care le au acestea.
Foto: Brian Talbot